Communicatie en inclusie, het is een nieuwe combinatie. Maar hoewel de maatschappij er steeds beter in slaagt om diversiteit te omarmen, hinkt de reclamewereld achterop. Adverteerders en bureaus nemen wel het voortouw, maar de norm is het nog niet. En dat terwijl er diverse groepen (etnisch, feministisch, LGBTQI+, personen met een beperking,…) schreeuwen om meer vertegenwoordiging. Aan de communicaitesector om hun stem te laten horen en de sector te veranderen!
In januari 2019 lanceerde de UBA (Unie van Belgische Adverteerders) het ‘Unstereotype Communication’-charter, een charter dat werk wil maken van diversiteit en inclusie in reclameboodschappen. Het stelt eenvoudigweg dat stereotypen in reclame gewoon niet werkt en zelfs nefast is. Uit onderzoek van Unilever blijkt dat een bericht zonder vooroordelen 25% meer omzet genereert en meer impact heeft. Cliché-doorbrekende campagnes bewijzen dat met miljoenen views op Youtube. Denk maar aan I Will What I Want van Under Armour, Real Beauty Sketches van Dove en #LikeAGirl van Always. De vraag die we met dit artikel willen beantwoorden: hoe houden we, met oog op een betere communicatie, rekening met de veranderende samenleving?
[...] Het volledige artikel leest u bij de vertaalde artikels van PUB Magazine nr5
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]