SPEEDTALK@HOME met Yves Gérard van RMB

Communication / Media / News

Het zonnetje schijnt hard, maar PUB blijft nog even binnen om een paar lockdownvragen aan regies te stellen. Hoe ervaren zij deze periode? Eerder sprak PUB met Denis Masquelier en Philippe Belpaire en Baudouin Van de Berg en Bart DemeulenaereVandaag is Yves Gérard, de CEO van RMB, aan de beurt. Hij kreeg deze vier vragen voorgeschoteld.

  • Hoe gaat uw regie om met deze Covid-19-crisis?
  • Uw beleid in enkele woorden?
  • Zal u telewerk ook na de lockdown toestaan?
  • Wat zal er na de crisis in uw persoonlijke gedrag veranderen?

Hoe gaat uw regie om met deze Covid-19-crisis?

Onze media hebben zeer duidelijk de beslissing genomen om hun programma’s aan te passen. Bij de RTBF hebben we ons sterk gericht op informatie, essentieel in deze tijden van crisis, maar ook op entertainment en op belangrijke magazines. Alles werd uiteraard aangepast aan de gang van zaken naarmate de crisis vorderde en de maatregelen er kwamen. Vooral onze tool Auvio doet het goed en bevat nieuwe informatieve maar ook ontspannende content. De radiozenders, of het nu gaat om NRJ en DH, hebben programma’s gelanceerd gericht op verschillende doelgroepen. Hetzelfde geldt voor de radiozenders van de RTBF. Alle teams hebben zich aangepast aan deze uitzonderlijke en nooit eerder geziene situatie.

Uw beleid in enkele woorden?

Met ons commercieel beleid willen we vooral onze klanten ondersteunen. We moeten hen begeleiden want ook zij zitten in de problemen, of het nu met betrekking tot hun product, distributie of iets anders is. En dus hebben we besloten om onze klanten op antenne te ondersteunen door hen budget te geven voor extra reclameruimte, om zo hun campagnes te versterken. Dat is een eerste ding. En voor zij die niet meer kunnen adverteren: hen zullen we begeleiden tijdens hun herstel met bepaalde voorwaarden en producten op commercieel vlak. Het belangrijkste nu is deze crisis doorkomen. Dan kunnen we gaan bekijken hoe we hen het beste kunnen ondersteunen om de economie weer op gang te trekken En dan vooral wat we de lokale economie zullen gaan noemen. Dat wil zeggen: voorrang geven aan de Belgische economie in de eerste plaats, ook al zijn onze internationale klanten ook belangrijk. Onze Belgische economie, en ik denk dat elk land ongetwijfeld dezelfde keuze zal maken, moet ondersteund worden met commerciële flexibiliteit.

Zal u telewerk ook na de lockdown toestaan?

Bij RMB mochten werknemers en directieleden al van voor Covid-19 telewerken. Of we die manier van werken nu echt voorop moeten gaan stellen weet ik niet, maar we hebben in ieder geval ontdekt in hoeverre alle verbindingsmiddelen ons vandaag in staat stellen om goed te kunnen functioneren. Of het nu gaat om vergaderingen, onderhandelingen of gesprekken met de teams. Wat ik vooral zie is dat we in ons beroep vooral relaties moeten onderhouden en ik denk dat die essentieel zullen blijven. Ik heb het nodig om mensen rondom me te hebben, dus ik denk niet dat ik deze werkwijze zal verkiezen. Sociaal contact is de kracht achter een goede relatie met klanten en medewerkers.

Wat zal er na de crisis in uw persoonlijke gedrag veranderen?

Ik denk dat dat moeilijk te zeggen is vandaag. Dat er een voor en na Covid-19 zal zijn dat is zeker. Er komt een bepaalde ‘hierna’. Zowel in persoonlijk gedrag als in het professionele leven. We hebben heel wat schokken gekregen door deze crisis en we leren nieuwe referentiepunten vinden. In een kleine groep leven en ons beperken tot familie is iets wat we niet gewend zijn. Dat is allemaal nieuw. Toch vind ik het interessant en motiverend. Bovendien denk ik dat we ook op professioneel vlak veel hebben geleerd. Bijvoorbeeld om tot de kern van de zaak te komen via de technologische middelen zoals Skype, Teams of Zoom. Vergaderingen beginnen nu op tijd, dat is geweldig! Interessant om te onthouden in de toekomst.