Op vrijdag 1 april hebben 20 laureaten van de 14de editie van de Student Magazine Print Awards (StuMPA) hun project verdedigd voor een jury en een publiek van de deelnemende hoge scholen.
De 20 laureaten voor deze 14de editie van de StuMPA kwamen uit een eerdere selectie van 104 projecten ingediend door de tweede- en derdejaarsstudenten grafische kunst/publiciteit van 6 deelnemende hoge scholen.
- 3 creatievelingen: Marie-Laure Cliquennois (SecondFloor), Zoé De Priester (FamousGrey) en Sam De Win (iO),
- 3 docenten van de deelnemende scholen: Carl Andry (ESA Le 75), Philippe Lepinois (ESA Saint-Luc Bruxelles) en Els Menten (PXL-MAD),
- 2 journalisten van de vakpers: Marine Dehossay (PUB-voorzitster van de jury) en Damien Lemaire (Media Marketing),
- 2 vertegenwoordigers van uitgevers-leden van WE MEDIA B2C: Florent Diverchy (ProduPress) en Tom Wattez (Roularta),
- 1 vertegenwoordiger van de adverteerders: Sven Verresen (C&A),
- 1 vertegenwoordiger van WE MEDIA: Marc Dupain.
De briefing voor dit jaar was wat bijgestuurd: een digitale component was niet verplicht en een case movie niet aanvaard. Het was een terugkeer naar de essentie van de competitie: de magazine media en haar creatieve mogelijkheden. De jury was aangenaam verrast door het hoge niveau van de inzendingen waarbij heel wat digitale componenten vanzelf complementair werd toegevoegd.
Na 2 uren van presentaties met daarbij vragen van de juryleden, trok de jury zich terug voor de deliberatie. Er werden punten toegekend voor 4 criteria: creatief idee, realisatie in print, de link met het gekozen magazine en de mondelinge verdediging.
Even na 17u viel het verdict met dit resultaat. Gezien het bijzonder hoge niveau van de promotie heeft de jury besloten 2 Gold Awards toe te kennen. Hieronder de lijst van de winnaars:
1/ StuMPA Gold
Fleur Delanghe (LUCA School of Arts Ghent) en haar advertentie om de wankele stoelen goed te maken en ons eraan te herinneren naar IKEA te gaan om nieuwe te kopen!
Febe Ampe (LUCA School of Arts Ghent) en haar ADHD speciale editie van Weekend Knack, gedrukt op speciaal papier en met kortere (en dus toegankelijkere) artikelen.
2/ StuMPA Silver
Victor Slachmuylders (ESA Le 75) en zijn speelse creatie van een M&M’s propeller in Spirou Magazine.
3/ StuMPA Bronze
Mirte Van Landeghem (LUCA School of Arts Ghent) en haar rebelse versie van Humo voor iedereen die een Vivienne Westwood statement wil maken.
De StuMPA Best School gaat met 1 Bronze en 2 Gold awards naar LUCA School of Arts Ghent, onder de hoede van Anneke Rombaut met haar erg creatieve studenten.
* De Student Magazine Print Award 2022-2023, StuMPA, is een initiatief van WE MEDIA B2C. Het is een creatieve competitie voor studenten van het 2de en 3de jaar in de Kunst Hoge Scholen afdeling grafiek/publiciteit. Het uitgangspunt is een denkoefening rond het medium magazine. De studenten werken rond magazines en alle mogelijke troeven die dit medium heeft.