StuMPA 2023: maak kennis met de genomineerden

4schools / News

De genomineerden voor de StuMPA 2023 (Student Magazine Print Awards) zijn bekend. Uit zo’n 104 inzendingen selecteerde de vakjury op 15 februari 20 laureaten. Ter herinnering: bij StuMPA bedenken studenten van het 2de en 3de jaar Hoger Kunstonderwijs grafisch ontwerp en publiciteit een tijdschriftadvertentie voor print waarbij ze handig gebruik dienen te maken van de troeven die printmagazines te bieden hebben, met eventueel een digitale extensie. De publieke verdediging op 31 maart zal uitmaken wie de winnaars worden.

Afgelopen woensdag vond de eerste ronde van StuMPA plaats. 20 studenten slaagden erin een plek in de tweede ronde te bemachtigen. Wie een award in de wacht sleept valt nog af te wachten. De publieke verdediging vindt pas plaats op 31 maart waarbij een jury de voorstellen naar waarde zal beoordelen. In de tweede ronde zijn er 5 Awards te winnen: een Gold Award, een Silver Award, twee Bronze Awards alsook een Best School Award.

14de editie

StuMPA, de wedstrijd die georganiseerd wordt door We Media, de federatie van uitgevers van magazines, gratis pers en kranten, is niet aan zijn proefstuk toe. Ondertussen is het al de 14de editie van StuMPA. Dit jaar zijn er 6 deelnemende scholen: Saint Luc Bruxelles, Saint Luc Liège, LUCA School of Arts Ghent, Helha, ESA Le 75 en PXL-MAD.

De StuMPA genomineerden

Deze studenten wisten een plaats in de tweede ronde te bemachtigen:

Luca School of Arts:

  • Febe Ampe – ADHD Magazine (Knack Weekend)
  • Fien Van Mechelen – Chips to the rescue (Chipsindustrie)
  • Michiel Neirynck – Wordt de Schrijver weggeschreven? (Knack)
  • Matisse De Coussemaker – 100% arabica (AS Adventure i.s.m. Knack Weekend)
  • Fleur Delanghe – Wöbble (IKEA i.s.m. VT Wonen)
  • Mirte Van Landeghem – Rebelleren met uw look (Humo)

HelHa:

  • Matthew Deleau – Trave safe (Runner’s Magazine)
  • Manon Thérer – A lire au frais ! (Greenpeace)
  • Léa Vanschepdael – Le doudou de secours (Noukies)

PXL-MAD:

  • Eva Baartscheer – Laatste knijpbeurt (Biodermal)
  • Giselle Lemmens – Woorden maken indruk (De Warmste Week)
  • Maxim Schoups – Six-pack-flex (Basic-Fit)

Saint-Luc Bruxelles:

  • Sacha Derwael – Festival Earplugs (Quies)
  • Kevin Kaputula – BXL Magnet et Visit Brussels (BXL Magnet)
  • Louis Kayaert – Ad you can touch (Zeiss)
  • Arthur Riche – 900 places (Place Libre)
  • Rafaele Vitale – Rain Cape (Magazine Spirou)

Saint-Luc Liège:

  • Mathieu Rousseau – Magazine auto-éclairé (Luminus)
  • Emma Saggiorato – Papote café (Douwe Egberts)

ESA Le 75:

  • Victor Slechmuylders – Let’s mmmmh play (M&M’s)

De StuMPA jury

De laureaten werden gekozen door een 12-koppige jury. De jury bestond uit:

3 creatievelingen:

  • Sam De Win (iO)
  • Marie-Laure Cliquennois (SecondFloor)
  • Zoe De Priester (FamousGrey)

3 docenten van de deelnemende scholen:

  • Philippe Lepinois (ESA Saint-Luc Bruxelles
  • Els Menten (PXL Mad)
  • Carl Andry (ESA Le 75)

2 journalisten van de vakpers:

  • Marine Dehossay (PUB – voorzitster van de jury)
  • Damien Lemaire (Media Marketing)

2 vertegenwoordigers van uitgevers-leden van We Media B2C:

  • Florent Diverchy (Produpress
  • Tom Wattez (Roularta)

1 vertegenwoordiger van de adverteerders:

  • Sven Verressen (C&A)

1 vertegenwoordiger van We Media:

  • Marc Dupain

In de prijzen

Aan StuMPA hangen uiteraard ook enkele mooie prijzen vast. De winnaars van een Gold en Silver StuMPA Award mogen als beloning naar het internationale Cannes Lions Festival, dat dit jaar plaatsvindt tussen 19 en 23 juni. De deelnemers die een Bronze Award in de wacht weten te slepen, worden uitgenodigd op de CB Awards & Party in Knokke.