The Decade of Action is aangebroken

News / Sustainability

PUB heeft duurzaamheid in het hart gesloten - de jaarlijkse conferentie over de band tussen communicatie en duurzaamheid, Orbit by PUB, moge daarvan getuigen. Een initiatief als The Decade of Action vinden we dus knap, omdat het vanuit de sector zelf is ontstaan. The Decade of Action is een project, maar ook een documentaire, waarbij bedrijven worden uitgedaagd om de overgang naar duurzaamheid te versnellen. PUB was alvast enthousiast over deze documentaire, die op 11 december in wereldpremière ging. Bekijk die dus zeker ook zelf - de link vind u onderaan dit artikel.

Ondanks de afspraken die in het kader van het VN-Akkoord van Parijs 2015 zijn gemaakt, hebben regeringen over de hele wereld na vijf jaar nog steeds geen van de doelstellingen voor 2020 gehaald die in het kader van de 17 doelstellingen voor duurzame ontwikkeling (SDG's van de VN) zijn vastgesteld, en 75% van de bedrijven heeft nog steeds geen duidelijk en actieplan in gang gezet om hun verantwoordelijkheden op het gebied van sociale milieugovernance (ESG) aan te pakken. Bezorgd over het gebrek aan vooruitgang en gemotiveerd door een gevoel van 'te veel gepraat en te weinig actie', wilden Wim Vermeulen, directeur Strategie en Duurzaamheid bij Bubka en Bart Lombaerts, oprichter van Spyke, bedrijfsleiders aansporen om de stap te zetten en doortastend op te treden, waarbij men wijst op de specifieke troeven die bedrijven kunnen inzetten om de overgang naar een duurzame economie tegen 2030 te helpen versnellen.

Het resultaat is The Decade of Action - een nieuwe documentaire die de nadruk legt op de dringende rol van bedrijven bij het nemen van de teugels in handen van de klimaatverandering - gemaakt in samenwerking met Mathias Brouns, Kristof Lasure en Karen Opdecam, en ondersteund door KPMG België.

Momentum
De wereldwijde online première vond dus plaats op 11 december. Niet toevallig: dit is niet alleen de dag voor de vijfde verjaardag van het Akkoord van Parijs, maar ook de dag waarop de EU-leiderseen akkoord bereikten over een nieuwe EU-emissiereductiedoelstelling voor 2030. Dit moet de EU in staat stellen haar bijgewerkte nationale bijdrage in het kader van het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering voor het einde van 2020 in te dienen.

"Dit is het Decennium. Wij zijn de generatie."

De documentaire bevat interviews met een indrukwekkende lijst van internationale deskundigen, 16 in totaal, op het gebied van klimaatverandering en duurzaamheid met uiteenlopende achtergronden, waaronder politiek, wetenschap, bedrijfsleven, media en de academische wereld. Onder de geïnterviewden zijn Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor de European Green Deal; Johan Rockström, wereldberoemd wetenschapper en directeur van het Potsdam Institute for Climate Impact Research; Ioannis Ioannou, Associate Professor of Strategy and Entrepreneurship aan de London Business School; multinationale CEO's zoals Ilham Kadri van Solvay, Ryan Gellert van Patagonië en Henk Jan Beltman van Tony's Chocolonely; en duurzaamheidsexperts zoals Pia Heidenmark Cook, Chief Sustainability Officer voor IKEA, en Therese Noorlander, Sustainability Director - Europe voor Coca-Cola.

Bekende gezichten uit België zijn onder meer Paul Polman, voormalig CEO van Unilever en nu de drijvende kracht achter de veranderende industrieën via zijn organisatie Imagine; de bekende impact-investeerder Piet Colruyt; en Mark Vandevelde, de man achter het duurzame sneaker-merk Komrads.

Website: https://www:thedecadeofaction.com