Vier Belgen op een rij bij Media Lions
Shane Smith (Vice Media) is uitgeroepen tot Cannes Lions Media Person of the Year. En België wint vier keer in de categorie van de Media Lions. Drie winnaars zijn ondertussen al klassiekers: '#CallBrussels' van Air, 'Waiting Lines' van Duval Guillaume en 'Stardust for Bowie' van DDB Brussel zijn nu al dé Belgische evergreens van de Cannes Lions 2016. Maar daarnaast duikt er een nieuwkomer op: 'Breakvertising' van These Days voor Royco.
'Breakvertising' levert These Days een mooie Silver Lion op in de categorie 'Food & Drinks'. In samenwerking met Telenet introduceerde SBS Belgium voor het publiek van Vier en Vijf een reclamepauzeknop: digitale televisiekijkers die de pauzeknop indrukken, krijgen een stilstaande reclameboodschap te zien krijgen: een breakvertising. De merkenbouwers van Continental Food speelden dit al even geniale als eenvoudige idee uit voor hun merk Royco Instant Soup.
Met 'Stardust for Bowie' wint DDB Brussel een Media Lion voor opdrachtgever Studio Brussel, meer bepaald in de subcategorie 'Media & Publications'. De campagne zet ondertussen vier trofeeën op een rij: een Golden PR Lion, een Silver Cyber Lion en een Silver Cyber Lion. Het idee en verhaal van deze campagne zijn vermoedelijk al algemeen bekend, maar voor alle zekerheid plaatsen we nog maar eens deze link om duidelijk te maken waarom 'Stardust for Bowie' jury én publiek aan het dromen zetten.
Met 'CallBrussels' haalt Air een Bronze Media Lion voor Visit Brussels binnen in de subcategorie 'Use of Outdoor'. De campagne won eerder al brons in de categorieën Direct Lions en Promo & Activation Lions. Tekst en uitleg over de campagne leest u hier.
Duval Guillaume tot slot rijft met 'Waiting Lines' een vierde Belgische Media Lion binnen, meer bepaald voor Re-born to be alive, in de subcategorie 'Best Use of Stunts'. De campagne was eerder al goed voor goud bij de PR Lions. Hier leest u waarom.
De jury van de Media Lions kent de Grand Prix dit jaar toe aan 'McWhopper', een campagne van Y&R Auckland annex Y&R MEDIA Auckland en David Miami voor Burger King. De campagne werd ingezonden voor de subcategorie 'Use of Integrated Media'. Deze uitdagende campagne - door waarnemers getipt als een van de kanshebbers bij uitstek voor de Cannes Lions 2016 - won al een Grand Prix op het veld van de Print & Publishing Lions.
https://www.youtube.com/watch?v=e01a4-ClcTs
Tot slot werd Shane Smith dus uitgeroepen tot Cannes Lions Media Person of the Year. Behalve oprichter en CEO van Vice Media is hij een journalist en televisieproducent. Met zijn journalistieke en productionele werk viel hij in de prijzen op de Emmy, Peabody en National Magazine Awards. Shane Smith houdt niet alleen van goeie journalistiek maar ook van creatieve reclame: als jongeman was hij naar eigen zeggen dol op de reel van de Cannes Lions.