Wat maakt een event tot een succes?

Communication / News

Nico Tempelaere © Johan Bockstaele

Nico Tempelaere © Johan Bockstaele


Haal meer uit jouw event dankzij doordachte social media-acties, dat is de boodschap van Nico Tempelaere. Op 18 juni organiseert PUB een Breakfast Session over datzelfde onderwerp, maar de oprichter en CEO van VoicY heeft vandaag al enkele tips voor de lezers van PUB.
Sociale media-platformen inzetten om meer uit jouw evenement te halen: het kan en het moet, als het tenminste op de juiste manier gebeurt. Veel hangt af van de doelstellingen: naamsbekendheid of engagement creëren of eerder zorgen voor hoge conversie richting website om tickets aan te kopen.
Ongetwijfeld zie ook jij de laatste tijd meer uitnodigingen of aankondigingen voor diverse events passeren op jouw Facebook-pagina. Als je echter dieper inzoomt op de inhoud dan merk je meteen dat organisatoren of bedrijven hun pagina’s onvoldoende voeden met nuttige informatie. En je kan nog veel verder gaan. Denken we maar aan Tomorrowland, dat het hele jaar door connecteert en engageert met hun opgebouwde community.
Maar het hoeft natuurlijk niet zo uitgebreid. Hieronder zet ik alvast een paar belangrijke stappen op een rijtje die je best inzet om van jouw event een succes te maken, zowel voor het merk als voor de bezoeker.
Ten eerste kondig je best tijdig jouw evenement aan en begin je de doelgroep uit te nodigen om bijvoorbeeld een aparte Facebook-pagina te liken (via website, newsletter, affiches of gerichte Facebook advertising campagnes).
Zorg vervolgens voor een relevant content plan (praktische info, tickets, programma, info vorige edities, voorstelling sprekers, etc…). Voor deze eerste twee stappen kan je ook gebruiken maken van brand ambassadors (zowel medewerkers als fans van een merk) die boodschappen verspreiden via hun eigen social media kanalen. Zo kan je duizenden mensen bereiken op een organische manier en bespaar je al een aardig bedrag aan Facebook advertising. Zelf gebruik ik regelmatig Social Seeder, het eerste Belgische bedrijf dat een ambassador-platform heeft voor bedrijven waarbij consequent en succesvol evenementen onder de aandacht worden gebracht.
Zet zeker ook één of meerdere Social Butlers in die gevat en snel reageren op allerlei vragen (in sommige gevallen ook klachten) van geïnteresseerden/aanwezigen. Daarbij is het wel belangrijk dat deze butlers goed overweg kunnen met het aparte social media-taaltje, dat ze getraind zijn in het omgaan met klanten online en ook dat ze snel reageren, want dat is de verwachting van de consument.
Datzelfde team blijft ook tijdens het event ter beschikking om last minute-vragen correct en snel (quasi instant) te beantwoorden. Zij zullen ook foto’s of video’s delen opdat de ‘virtuele’ aanwezigen kunnen meegenieten. En laten we de after service zeker niet vergeten, want veel kans dat jouw event ook het volgend jaar opnieuw zal plaatsvinden en uiteraard wil je de opgebouwde community behouden en af en toe blijven voeden met nuttige informatie (after movie, reacties van aanwezigen, aankondiging datum volgend event, etc….)
Besteed dus voldoende aandacht aan gerichte Social Media Care, want het verhoogt de klantentevredenheid en het versterkt ook jouw business.
Dat is ook wat we willen bereiken met VoicY, namelijk bedrijven helpen in de communicatie via sociale media door het 24/7 inzetten van Social Butlers die zorg dragen voor de klant en hen begeleiden doorheen het hele proces. Van online naar off-line (event) en omgekeerd !