WPP en Accenture stoppen alle activiteiten in Rusland

Communication / News

Zoals PUB eerder meldde heeft de brutale Russische inval in Oekraïne ernstige gevolgen voor de Oekraïense bureaus (en medewerkers!) van de grote internationale communicatiegroepen. Pikant detail: die groepen hebben vaak ook een of meerdere vestigingen in Rusland. WPP stopt nu al zijn activiteiten in Rusland, horen we bij Gio Canini, country manager WPP Belgium. "Wij hebben als WPP de afgelopen week zorgvuldig nagedacht over de toekomst van onze bureaus in Rusland en vooral over wat ons optreden zou betekenen voor onze bijna 1400 mensen daar. We zijn tot de conclusie gekomen dat voortzetting van onze activiteiten in Rusland niet in overeenstemming zou zijn met onze waarden als onderneming. Dit betekent dat wij in de komende weken en maanden onze activiteiten in het land zullen staken," zegt hij. "Onze Russische collega's zijn al heel lang toegewijde en gewaardeerde leden van de WPP-familie en ik betreur ten zeerste de impact die deze beslissing op hen zal hebben." Russische bureaus zullen trouwens geen cases insturen voor o.m. Cannes Lions  en Cresta Awards.

Concreet gaat WPP samen met hun mensen, klanten en partners alle opties overwegen, waaronder eigendomsoverdracht en desinvestering, en men gaat extra en verbeterde financiële steun bieden aan iedereen die zijn baan verliest als gevolg van dit besluit. De leiders van lokale bureaus bespreken de volgende stappen rechtstreeks met hun teams. "De wereld heeft de invasie van Oekraïne met groeiende afschuw en ongeloof gadegeslagen. WPP staat aan de kant van Oekraïne en de internationale gemeenschap bij het veroordelen van deze onverdedigbare agressie, die een humanitaire crisis heeft veroorzaakt in het hart van Europa," gaat Canini voort. In ons land maken o.m. Wunderman Thompson, FamousGrey, LDV United, Ogilvy Social. Lab, Kantar en GroupM tot de groep WPP.

Wellicht krijgt WPP navolging. Accenture, met daarbij ook Accenture Interactive, nam ondertussen dezelfde beslissing.